May 31, 2013

4 Langkah Mencipta Ebook

Menghasilkan ebook sangat mudah. Anda boleh tulis apa sahaja yang anda mahu berdasarkan apa sahaja permintaan yang ada. Ebook anda boleh jadi berkaitan komputer, software, peralatan rumah atau apa sahaja yang ada di sekeliling anda termasuklah cara membina reban ayam.


Untuk memudahkan anda mencipta ebook anda , saya telah menyediakan empat langkah yang anda boleh ikut untuk menghasilkan ebook anda sendiri. Empat langkah berikut adalah:-

  
1. Pilih satu tajuk di dalam niche anda.


Seperti biasa, langkah pertama dalam penghasilan ebook dalah pemilihan tajuk. Cari satu tajuk yang agak kontroversi di dalam niche anda dan mempunyai banyak permintaan. Contohnya di dalam niche kewangan, anda boleh tulis tujuh cara memaksa diri sendiri untuk menyimpan wang.


Niche pendidikan pula, anda boleh tulis 7 cara belajar bahasa Inggeris. Tidak kiralah apa tajuk yang anda pilih, ia perlulah mempunyai permintaan yang banyak. Ini kerana permintaan yang banyak boleh memberi keuntungan segera kepada anda.


2. Buat kajian 7 tip mengenai topik anda.


Selepas memilih tajuk, tanpa berlengah, anda cari tujuh tip yang berkaitan dengan topik anda. Katakan anda memilih topik tujuh cara memberitahu anak perempuan mengenai haid. Anda buat carian di Internet untuk cari maklumat mengenainya. Anda juga boleh bertanyakan pada mereka yang pakar.


Selain itu, anda boleh lakukan kajian di perpustakaan. Selepas anda menyiapkan tujuh tip tersebut, anda perlulah menulis rumusan bagi setiap tip atau panduan.


3. Bagi setiap tip anda tulis 50 patah perkataan mengenai topik tersebut.


Tujuh tip yang anda cari itu, anda perlu tulis rumusan mengenai topik tersebut sekurang-kurangnya 50 patah perkataan. Anda perlu teruskan kajian mengenai topik yang anda pilih itu berdasarkan tujuh tip yang anda dapat cari. Bagi setiap tip pula, dengan menggunakan ayat sendiri, anda perlu tulis rumusan mengenainya.


4. Bagi setiap tip, jadikan ia sebagai satu bab.


Proses seterusnya adalah melakukan kajian lebih mendalami bagi setiap tip atau panduan. Bentuk tujuh bab berdasarkan satu tip. Tulis segala maklumat penting yang ada bagi setiap tip dan bentuk setiap tip menjadi satu bab yang lengkap dengan maklumat.


Sekarang anda telah mempunyai ebook anda sendiri.Tentukan harga bagi produk anda dan ia sedia untuk di  jual kepada orang ramai. Untuk strategi pemasaran yang mampu memberikan anda RM50,000.00 setahun dengan ebook, KLIK sini.

3 comments: